کد مطلب:29422 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:97

در قنوت












4487. تاریخ دمشق - به نقل از محمّد بن حنفیّه -:امیر مؤمنان، هرگاه از [ حمد و سوره ] نماز وَتر فارغ می شد، دستش را به سوی آسمان بلند می كرد و می گفت:«بار خدایا! حاجت بزرگ من كه اگر آن را روا داری، هر چیزی كه مرا از آن منع كنی، به من زیان نخواهد رساند، و اگر از آن مَنعم كنی، هر چیزی كه به من ببخشی برای من سودی نخواهد داشت. ای بسیار رها كننده! مرا از آتشْ رها كن.

پروردگارا! من كه ام كه با غضبت بر امری قصد مرا كنی؟ سوگند به عزّت تو كه نیكی من، ملك تو را نیكو نخواهد ساخت، و بدی من آن را نازیبا نخواهد گردانْد، و بی نیازی من، از گنجینه تو نخواهد كاست، و نیازمندی من، بدان نخواهد افزود. ای آن كه چنین هستی! دعای مرا بشنو و ندای مرا پاسخ ده. از لغزش هایم درگذر و بر غربت، وحشت و تنهایی ام درگور، رحم كن. آری من چنین هستم، ای پروردگار!».

آن گاه به لبّیك گویی می پرداخت و ركوع می كرد.[1].

4488. علی علیه السلام - در قنوت خود در مسجد بنی كاهل -:بار خدایا! ما از تو كمك می خواهیم، طلب بخشش می كنیم و درخواست هدایت داریم، به تو ایمان داریم و بر تو توكّل می كنیم و بر خوبی ها ثنایت می گوییم و به تو كفر نمی ورزیم و آن را كه منكر توست، ترك می كنیم و رهایش می سازیم.

بار خدایا! تو را می پرستیم، برای تو نماز می خوانیم و سجده می كنیم و به سوی تو سعی می كنیم و رحمت تو را امید می بریم و از عذابت می ترسیم؛ چرا كه عذابت برای كافران آفریده شده است.

بار خدایا! با آنان كه هدایت كردی، هدایتمان كن و در جمع آنان كه عافیتشان دادی، عافیتمان ده و با آنان كه دوستشان داشتی، دوستمان بدار و آنچه را كه عنایت كردی، برای ما مبارك ساز و از شرّ آنچه كه حكم كردی، محفوظمان دار؛ چون كه تو حكم می كنی و كسی بر تو فرمانروایی ندارد.

همانا آن كه در ولایت تو باشد، ذلیل نمی گردد و آن كه با تو دشمنی كند، عزیز نمی شود. پروردگارا! مبارك و بزرگی. از تو طلب بخشش می كنم و به سوی تو برمی گردم.

«رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِینَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ و عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ی وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلَل-نَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْكَفِرِینَ؛[2] پروردگارا! اگر فراموش كردیم یا به خطا رفتیم، بر ما مگیر. پروردگارا! هیچ بارگرانی را بر [ دوش ] ما مگذار؛ آن گونه كه بر [ دوش ] كسانی كه پیش از ما بودند، نهادی. پروردگارا! آنچه تاب آن را نداریم، بر ما تحمیل مكن و از ما درگذر و ما را ببخشای و بر ما رحمت آور. سرور ما تویی. پس ما را برگروه كافران، پیروز كن».[3].









    1. تاریخ دمشق:353/54.
    2. بقره، آیه 286.
    3. مصباح الزائر:116، المزار، شهید اوّل:276، بحار الأنوار:27/452/100.